Nachttrein: Ja of Nee?

Nachttrein: Ja of Nee?

Het klinkt ideaal: Je stapt in de trein, je gaat slapen en de volgende dag kom je aan op je bestemming. Maar is het dat ook? Of zitten er nog wat haken en ogen aan? Kortom: Neem je de nachttrein ja of nee?

Verlaten perron van Zürich.

De nachttrein: Ja!

Inderdaad, je kunt op deze manier een groot stuk van een route afleggen zonder dat je er erg in hebt. Overstappen hoef je niet en je ligt in bed te slapen. Je kunt instappen in München en de volgende dag wakker worden in Boedapest!

Wietse ligt in een smal bedje in de nachttrein.

Als je gebruik maakt van Interrail heeft de nachttrein nog 1 voordeel: Wanneer je met een nachttrein reist, hoef je alleen de vertrekdag op te schrijven. Als je bijvoorbeeld van 9 tot 10 augustus met de nachttrein reist, hoef je alleen 9 augustus op te schrijven. Wanneer je met een mobiele Pas reist, gebeurt dit automatisch wanneer je de reis toevoegt aan My Trip.

Op de vertrekdag van de nachttrein kun je met zoveel treinen reizen als je wilt, aangezien dit op dezelfde dag is. Als je een andere trein neemt nadat de nachttrein is aangekomen, moet je een nieuwe reisdag gebruiken.

De nachttrein: Nee!

Laten we eerlijk zijn: het hangt een beetje van het soort nachttrein af, maar je komt niet echt aan je slaap toe. Bepaalde grensovergangen gaan niet heel soepel. We zijn wel eens wakker geworden dat er ‘s nachts door de douane op onze coupé gebonsd werd…

Vaak kom je heel vroeg in een stad aan. Half zeven is echt geen uitzondering. En dan is de stad verlaten. Je kunt wel mooie foto’s maken, maar er is werkelijk nog niets open. Ook inchecken in een hotel of hostel is wat lastig. En ga maar eens naar een museum om half zeven ‘s ochtends! Ze zien je aankomen.

Er zit een ontbijt bij, maar reken niet op luxe. Een of twee broodjes met wat beleg. Een flesje drinken of een bekertje koffie of thee.

vierpersoons couchette Nightjet
Even een indruk hoe “ruim” zo’n vierpersoons couchette is.

Je slaapt in couchettes. Die reserveer je van tevoren. Daarvoor betaal je extra. Er zijn verschillende soorten: tweepersoons, vierpersoons en soms wel zespersoons. Deze couchette kun je van binnen afsluiten. Zo hoef je dus niet je ‘s nachts je spullen in de gaten te houden, want ga er maar van uit dat er zich een dief bevindt in de nachttrein. Wat we van de conducteur begrepen hebben werken die echt geluidloos en zijn ze verschrikkelijk gehaaid.

Onze ervaringen

We hebben 3 keer gebruik gemaakt van een nachttrein op 3 verschillende trajecten. De eerste keer was in 2018 met de Nightjet van ÖBB van Venetië naar München. Behalve dat hij twee uur te laat vertrok, lag het matras voor geen meter. De banken waarop we sliepen waren echt keihard en hier werden we in Oostenrijk midden in de nacht wakker gebonsd door de douane met de vraag of “alles in Ordnung” was. Rond zes uur werden we gewekt en moesten we omkleden (wat niet heel ruim is) en snel ons ontbijt naar binnen werken om om half zeven de trein in een doods München te verlaten. Echt veel van München hebben we niet gezien omdat we gewoonweg te moe waren.

De tweede keer

De tweede reis was van Amsterdam naar Zürich (met om half zeven een overstap op Basel) en een week later dezelfde reis terug. Dit verliep veel prettiger. Ook met de Nightjet van ÖBB, maar de bedden waren beter. Bovendien werden we niet wakker gebonsd. Het ontbijt was heen goed, terug een stuk minder omdat de koffie en thee automaat kapot was en er drinken werd uitgedeeld. Helaas waren wij als een van de laatsten aan de beurt en was daarin de keuze inmiddels ook erg beperkt… In Zürich namen we de trein naar Milaan en dat is eigenlijk wel ideaal omdat je dan nog de tijd hebt om rustig wakker te worden en tegen de middag was in Milaan alles open. We hadden ook voldoende energie om in de middag Milaan in te gaan.

De derde keer

De laatste keer was de Santa Claus Express. Hier gaat de auto in en rij je van Helsinki (Finland) naar Rovaniemi in Lapland. Deze bedden waren echt fantastisch! Hier zat geen ontbijt bij, helaas. En ook hier kom je ‘s morgens heel vroeg aan op een verlaten station. Deze bedden zijn goed, maar de trein rijdt heel hard en remt nogal abrupt waardoor je telkens tegen de muur aan beukt. Tevens zijn deze coupés enorm gehorig, je kunt van de gesprekken van de buren meegenieten.

Tweepersoons cabine Santa Claus Express

We laten het dus aan jou zelf over om te bedenken of deze manier van reizen wat voor jou is. Zoals gezegd: het heeft voordelen en nadelen. Het is maar net of je de voordelen vindt opwegen tegen de nadelen.

De bekendste nachttreinen binnen Europa

We hebben de bekendste nachttreinen binnen Europa even op een rijtje gezet.

De nachttrein.

Tips voor reizen met een nachttrein

Tenslotte nog een paar kleine tips voor het reizen met een nachttrein.

Je moet de nachttrein van tevoren reserveren. Doe dit op tijd als je een couchette wilt, die gaan het eerst weg!

Je levert je paspoort in bij de conducteur. Deze regelt alles met de douane, die heb je tijdens het reizen met de trein wel omdat men niet kan zien waar je vandaan komt. De volgende morgen krijg je met het ontbijt ook je paspoort weer terug.

De prullenbak is erg klein. Zorg voor een zak waar je je overige afval in kunt doen.

Er is weinig ruimte voor je bagage. Neem dus niet hele hutkoffers mee. Bovendien moet je zelf sjouwen met die spullen, dus het is sowieso niet een heel goed idee om zware dingen mee te nemen.

Mensen met bagage op weg naar hun trein.

Als je graag een lekker kussen hebt, kun je die meenemen, mits je die in je bagage kwijt kunt. Wij hebben van die opblaas reiskussentjes. Die zijn ideaal.

Zorg dat je op tijd bent, de trein wacht niet op jou.

Al met al is het een manier van reizen waar je je op moet voorbereiden. Zorg dat je niet al te hoge verwachtingen hebt en begin uitgerust aan je reis.

MEER TREINREIZEN

Zelf hebben we via Interrail in 2018 met onze kinderen (toen 11 en 9) een reis door Europa gemaakt. Op deze pagina leggen we uit hoe Interrail werkt. We vertellen je over onze route en geven tips over het reizen met Interrail. Vind je onze route niet zo leuk, dan hebben we nog een paar toffe andere treinroutes door Europa. In 2023 reisden we met de trein naar Milaan, Verona en Lugano (Zwitserland) daarover kun je hier meer lezen. En mocht je plannen voor Noorwegen hebben, het Flåm treintje mag je niet missen!

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    error: Content is protected !!