Terugblik op 2023

Nu we een week in 2024 zitten is het, volgens ons, tijd voor een terugblik op 2023. We kijken terug op de bestemmingen die we bezocht hebben, de Bucketlistpunten die we af konden vinken, de Nationale Parken die we in Nederland bezocht hebben en we vertellen over onze plannen voor 2024.

Reizen in 2023

Bestemmingen in 2023

We konden weer volop reizen naar het buitenland zonder restricties en dat hebben we dus ook gedaan! Het was een beetje puzzelen met vakanties en Marije die eindexamen havo deed en naar een andere zomervakantie regio overstapte (MBO in Leiden heeft altijd vakantie als middelste en Wietse heeft altijd vakantie met regio Noord). Maar toch hebben we een aantal mooie reizen kunnen maken.

Italië & Zwitserland

In de meivakantie hebben we een treinreis gemaakt naar Italië en Zwitserland. Onze basis was hier Milaan. Hier zijn we 3 volle dagen gebleven. Vanaf Milaan maakten we een dagtrip naar Verona en reisden we terug via Brusimpiano (op de grens met Zwitserland) en Lugano (Zwitserland) terug naar huis.

Duomo di Milano

Milaan is een ondergewaardeerde stad. Deze grote stad in het noorden van Italië is echt een aanrader. Wij waren positief verrast door de vele verschillende wijken en de bijzondere architectuur. Tevens is het een knooppunt van allerlei treinsporen, waardoor je met een trein goede verbindingen hebt met alle andere grote steden.

Klim vanaf de binnenstad naar het station van Lugano.

Lugano is echt fantastisch. Deze stad in het zuiden van Zwitserland is prachtig gelegen aan het gelijknamige meer. Wij verbleven ‘s avonds in Brusimpiano, dat net over de grens ligt in Italië. Dat scheelde ons namelijk behoorlijk wat geld. Want hoewel Zwitserland erg mooi is, is het ook een erg duur land.

Nederland

Ook in Nederland hebben we een paar uitstapjes gemaakt. Zo hebben we in januari de Orchideeënhoeve in Luttelgeest bezocht. Verder hebben we onze wandelschoenen ook dit jaar weer aangetrokken. We maakten onder andere de Molenwandeling bij Aarlanderveen en de wandeling over de Moerputtenbrug bij Den Bosch.

Wandelen over de Moerputtenbrug

Ook zijn we weer verder gegaan met de podwalks van Het Verhaal van Nederland. Hier liepen we in Nijmegen (De Romeinse stad) en Hoorn (Goudzucht). In 2022 hadden we ook al twee wandelingen in Drenthe gedaan: Anloo ( Spoor van Jagers) en in Veenhuizen (Een beter mens).

Romeins Masker, kunstwerk van Andreas Hetfeld, aan de Waal.

In december bezochten we de kerstmarkt van Haarlem. Hiervoor wordt een weekend lang een groot deel van de binnenstad afgesloten. Een aanrader!

Grote Markt, Haarlem

Finland

Omdat Marije eindexamen deed, mocht zij kiezen waar we naar toe gingen op vakantie in de zomer. Zij koos voor Finland. We verbleven hier 2,5 week en hebben een groot deel van het land kunnen zien. Wij reisden vanaf Helsinki met de Santa Claus Express autotrein naar Lapland en zijn vanaf daar in etappes weer teruggereden naar Helsinki.

rendier midden op de weg.

Lille

Tenslotte mag in ons terugblik op 2023 ook niet de stedentrip ontbreken die Wietse met 3VWO maakte naar Lille. Hij kwam razend enthousiast terug. Maar hij merkt hierbij wel op dat in een dag op en neer naar Lille en zoveel mogelijk van de stad zien niet ideaal is. Een weekend zou beter zijn.

Oude binnenstad Lille.

Nationale Parken van Nederland

Ons terugblik op 2023 is niet compleet zonder de Nationale Parken die we in Nederland hebben bezocht. Het waren er maar twee dit jaar. Waarvan we er eentje al eerder bezocht hadden.

NP Hollandse Duinen i.o.

Op een mooie zonnige dag maakten we met Wietse samen een wandeling door het NP Hollandse Duinen i.o. . We bezochten hier de restanten van de Atlantikwall bij Katwijk. We waren nog nooit in dit gebied geweest en waren ook hier positief verrast. We wisten niet dat er ook in Nederland nog zoveel te zien was van de Atlantikwall. Hoewel ook hier de natuur het langzaam weer overneemt.

lopen over een anti-tankmuur bij Katwijk

NP Utrechtse Heuvelrug

In de herfst maakten we een wandeling door de bossen bij de Grebbeberg in Rhenen. Hier vindt je ook het militair ereveld. In de herfst is deze omgeving het prachtig met al die mooie oranje en gele tinten.

Herfstwandeling bij de Grebbeberg.

Bucketlist

Zoals jullie misschien wel weten hebben wij een Bucketlist. Ieder jaar proberen wij hiervan weer wat af te kunnen strepen. Ook dit jaar konden we weer twee items afstrepen.

We aten pizza’s in Italië. In Milaan hebben we op meerdere plekken pizza’s gegeten en er zit zeker wel verschil in!

Pizza bij Assaje

En tijdens onze reis door Finland hebben we een bezoek gebracht aan de kerstman. Je kunt hem vinden in het Santa Claus Village in Rovaniemi.

Op bezoek bij de Kerstman

Onze plannen voor 2024

Na dit terugblik op 2023 kijken we natuurlijk al weer vooruit naar 2024. Er staan al een paar reisplannen klaar en wellicht breiden we die nog wat uit met wandelingen en uitstapjes in eigen land.

Tevens willen we wel weer 1 of 2 podwalks van Het Verhaal van Nederland gaan wandelen, want we vinden die erg leuk en zijn benieuwd naar de andere. Vier gehad, nog 5 te gaan!

Friesland

Met het Hemelvaartweekend verblijven wij in Friesland. We hebben ooit tijdens een winderig Pinksterweekend de Alde Feanen bezocht en we vonden dat wel een heel mooi gebied. Hier willen we dus weer heen. Tevens gaan we dit als uitvalsbasis gebruiken om te gaan wadlopen (dit staat op onze Bucketlist) en nog een Nationaal Park te bezoeken. Dit wordt of het Lauwersmeer óf Schiermonnikoog.

Op Schiermonnikoog zijn Arjan en ik samen al een week wezen kamperen voor Marije en Wietse geboren waren, maar in Lauwersmeer zijn we allemaal nog niet geweest. We bekijken dit even als we daar zijn.

Centraal Europa

De plannen voor de zomervakantie zijn twee weken kamperen in Zuid-Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. En als we daar dan toch zijn, dan brengen we ook een bezoek aan Liechtenstein. Dan kunnen we dat land ook afvinken ;-).

Deze bestemming kwam via een dobbelspel tot stand. Afgelopen najaar hebben we met Marije en Wietse gedobbeld om de vakantiebestemming van 2024. Arjan heeft gewonnen dus voeren we zijn reis uit. Dit dobbelspel is ons erg goed bevallen. Iedereen heeft evenveel kans om met zijn of haar bestemming te winnen en iedereen heeft dus inspraak waar we naar toe gaan. Komend jaar gaan we dit zeker weer zo aanpakken.